Sunday, February 20, 2011

aku dan foto .. (part 1)

Foto ialah hasil lukisan dengan menggunakan cahaya ... ianya adalah satu keajaiban bg diri aku kerana bg aku itu ialah pencapaian manusia yg paling superb la kan dpt merakam gmbr yg tak akan berulang kembali .

Aku seorang lelaki biasa yg tiada kelebihan apa2 pn . Kisah aku bermula pada tahun 2002 . Aku behenti dari belajar di Uitm Seri Iskandar Perak kerana menghadapi mslh dgn pensyarah aku yg gilakan perempuan langsung aku terpaksa berhenti sbb x tahan dgn org tua tu .. aku memulakn hidup baru dgn bekerja sebagai budak kantin .Pada masa tu aku suke bermain2 dgn kamera handfon kwnku ...mmg kn maki la kn sbb amik gmbr yg bukan2 .Selepas dari itu aku sentiasa berusha untuk mengumpul duit membeli handfon yg ade kamera tetapi iannya tidak berhasil ....kerana ialah gaji seorang pekerja kantin rm30 sehari 5 hari bekerja sama dengan rm150 ... lps tu lak aku bertemu dgn si dia ( ex gf ) .... mmg x terkumpul la duit asyik dating jerk hahaha ddk la main kamera handfon tu hahahah....

Cinta aku terhadap foto tetap di hati aku teruskan mencintai setiap foto yg aku lihat ... setiap kali bila aku melihat foto yg di paparkan aku sentiasa memikirkan mcm mn fotografer tu amik gmbr ek ????? soalan tu sentiasa bermain difikiran aku ...kadang2 aku tgk gmbr tu mcm x lojik jek ...
Bila time dating ade jgk aku tersempak dengan event yg melibatkan fotografer aku tgk masing2 bwk kamera gabak2 besar .... dalam hati aku kate "ek eleh knp la diorg nie bodoh sgt pakai kamera besr2 buat penat jew" (a'ah mmg time aku yg bodoh sebenarnya x tau pape pas2 poyo2 lak wat pandai hahaha) ...

Perasaan cinta kt foto makin menebal bila aku lepak dgn kwn sepupu aku nama dia Wafi ... wahaha dia mmg jambu hensem hahaha .... dia org pertama yg menceritakan pada aku segala perihal psl foto nie .... gmbr pertama yg buat aku gile ialah hasil kerja dari Shaiful Nang ..mmg aku x nafikan time tu hasil kerja dia terlalu superb dan tbaik ... ikhlasssss .... Wafi tunjuk smua gmbr2 Cs melelh air liur beb hihkhihk sbb time tu tgh jahiliah x tau pape mmg org nk tipu aku senang jerk hahahah ... aku punya dengan selamba tanya kt si Wafi "boh gmbr smua nie diorg amik pakai kamera kecik tu ek " dgn muke kompiden ... terus Wafi jwb "mug gilo ko gapo nie smua demo nie amik pakai DSLR la bodoh !!!! " dgn muke angin ... amik ko sejibik ateh muke den hahahahah terselah kebodohanmu wahai encik shutterdemons hahahaha
aku pun tanye DSLR tu ape ...Wafi jwb Digital Single Lens Reflex .... aku pun wat2 la faham malu nk tanye blk umah Mr Google sudeh hahahahahah ... Wafi pun cerita smua tentang jenis2 kamera ... brand yg dia cerita kt aku time nie ialah Nikon dan Canon ...oooooo baru aku tahu dua2 brand nie mmg tbaik la time tu ... aku pn tanye dia lg mane yg best dia jwb Canon kenapa best dengan rilex dia jwb "Canon international boh " .... dr situ la kasih syg aku bermula dengan Canon ... I LOVE CANON ... so much hihkhihkhihk .... bila aku tanye lak 'boh Nikon pulok mcm mn boh??" ... dia pun jwb "Nikon bukan international" ... yeke ( time jahiliah mane la tahu dua2 tbaik jgk ) ....

Selepas dr itu aku slalu lepak dgn Wafi ktorg shot pakai kamera compq ... mcm2 gmbr yg ktorg buat dari still smp ke melompat - lompat .... biase la guna kamere org mmg xkn puas ..aku pun beli la handfon nokia 7200 yg ade baldu ... time tu lak mmg sengal yela smua gmbr aku amik ..dr atas lantai smp la ke mane2 asyik amik gmbr jerk time tu budjet cantik la sgt kan huhuh ... mmg aku jeles dgn org yg ade kamera sbb gmbr diorg lawa2 ..... sepanjang beberapa tahun asyik dengan kamera handfon dgn kamera compaq .. mmg aku hanya mmpu tgk jew la .... bila pg mane2 tgk org pakai DSLR mmg time tu x ramai org pakai kire kalu pakai hebat gile ... bile tgk rs kagum jerk time tu nk tunjuk kejahilan+kebodohan aku pn fikir kalu aku beli kamera nie mesti gmbr aku gempak gile laaa .. hakikatnya byk bnda yg kn fikir byk bnda nk di belanjakan ...
Pada ms tu mmg aku tfikir mcm2 bnda huhuhuhuhu ............

berakhirnya part 1 .....

3 comments:

  1. nice ur story heee...;)~

    ReplyDelete
  2. hohooo.. truskan menulis bro.. teruja aku nak menunggu part 2.. :-)

    ReplyDelete
  3. hahaha okies nnti yek sj bg suspen haha

    ReplyDelete